בחודש מאי 2008 נערכה חפירת הצלה בדרך בר-לב (כביש מס' 1) בירושלים, בין 'צומת המלונות' לרחוב שמעון הצדיק (הרשאה מס' 5439-A; נ"צ — 22153/63325), לקראת הנחת מסילת הרכבת הקלה. החפירה, מטעם רשות העתיקות ובמימון חברת סיטיפס, נוהלה על ידי א' כהן-תבור, בסיוע א' גנון (מנהלה), מ' קיפניס (מדידות ושרטוט) וד' לוי (GPS).
בעת סלילת כביש מס' 1 בשנות התשעים של המאה הכ' נתגלתה מערת קבורה ולצדה שרידי מחצבה, אך אלה כוסו והושארו כבליטה באי התנועה שבין הנתיבים. כהכנה להנחת התשתית למסילת הרכבת הקלה נבנה מעל מערת הקבורה גשר אשר פגע במחצבה שלצד הדופן המזרחית של גוש הסלע שבו חצובה המערה; חלקה הדרומי של המחצבה נהרס קודם לחפירה. נפתח ריבוע חפירה אחד במטרה לחשוף את שרידי המחצבה שלא נפגעו. הפינה הצפונית-מזרחית של הריבוע לא נחפרה עד לסלע האם לאחר שבמילוי המודרני שכיסה את הסלע נתגלו מעט עצמות אדם.
המחצבה (איור 1) שימשה להפקת אבני בנייה גדולות (מידות משוערות: 0.6×0.8 מ', 0.5–0.7 מ' גובה) באמצעות תעלות ניתוק רחבות (כ-0.2 מ'). במילוי של אדמה חומה, מעל לסלע, נמצאו מעט חרסים, שהמאוחרים בהם מתוארכים לשלהי ימי הבית השני. ייתכן כי האבנים הגדולות שימשו לבניית החומה השלישית, שהוקמה כ-300 מ' מדרום למחצבה.
סמוך למערה ולמחצבה מוכרים קברים ושטחי חציבה רבים, ובהם מחצבה שנחשפה כ-50 מ' מערבה (הרשאה מס' 5314-A), ובה נתגלה ממצא דומה.