קיבוץ ארז הוקם על חורבות הכפר דמרה, וזה הוקם בשטחו של האתר ח' אבו חדאיד. באתר ובסביבתו נחשפו בעבר שתי רצפות פסיפס וממצאים מתקופות הברונזה התיכונה והברזל (דרוקס תשכ"ח; רחמני תשל"ג). בשנים 1994–1995 נרשמו באוצרות המדינה פריטים אדריכליים מונומנטליים מאוספי הקיבוץ, שנלקטו בשטחי החורבה, וכן דווח על בית קברות עתיק (שעפאת אבו ג'חה), מערות, עמודים וכותרות בסביבת הקיבוץ.

 

החפירה נערכה על גבעת כורכר לאחר שנחפרו תעלות בדיקה. על הגבעה פזורות אבני כורכר מסותתות שאינן באתרן. נחשפו שרידים של שלושה קברי ארגז מן התקופה הרומית המאוחרת.

הקברים (איור 2) נחצבו בסלע כורכר רך בציר כללי צפון-מערב–דרום-מזרח ודופנו בלוחות מסותתים מאבן כורכר. השתמרותם של הקברים אינה אחידה, שכן הם ניזוקו מפעילות במהלך המאה הכ'; הם נמצאו מלאים באדמה כהה ובאבני מפולת. שניים מן הקברים, השונים זה מזה בגודלם, נחצבו זה לצד זה בחלק צפוני של החפירה (L100). הקבר הקטן (L102; כ-0.4 × 1.5 מ' מידות פנים) השתמר לעומק של כ-0.3 מ'. הקבר הגדול (L103; כ-0.6 × 2.4 מ') השתמר לעומק של כ-0.5 מ'; חלק מלוחות הכיסוי שלו קרסו אל תוך הקבר. קבר שלישי (L101; כ-0.6 מ' רוחב) נחשף בחלק הדרומי של שטח החפירה. מן הקבר השתמר רק קצהו הצפוני-מערבי, אך נמצאו סביבו אבנים מסותתות רבות במפולת וכן פזורת של שברי כלי חרס.

בשכבת המפולת מעל זוג הקברים הצפוני (100L) נמצאו שברי כלי חרס מהתקופות הרומית המאוחרת והביזנטית, ובהם סיר בישול (איור 1:3), קנקן כמעט שלם מטיפוס עזה קדום (איור 3:3) ושבר שחוק של נר עשוי בתבנית שזמנו המדויק אינו ברור (איור 4:3). מצפון לקבר 101 נמצא קנקן עזה קדום נוסף (איור 2:3). כן נמצא מעל זוג הקברים הצפוני בקבוק זכוכית שלם דמוי פמוט (איור 4), שלו שפה מקופלת פנימה ומכל דמוי פעמון, המתוארך למאה הב' עד אמצע המאה הג' לסה"נ. בקבוק זכוכית דומה התגלה בארון קבורה מעופרת שנמצא בקבר מהתקופה הרומית בחוף הדייגים באשקלון (וורגה תשנ"ט: איור 202).

הקברים שנחשפו הם חלק מבית קברות עתיק, המשתרע כנראה על רוב שטחה של גבעת הכורכר. הקברים תוארכו על סמך הממצאים לשלהי התקופה הרומית.