בחודשים דצמבר 2017 ונובמבר 2018 נערכו שתי עונות חפירה בנות שלושה שבועות בספינה טרופה בקיסריה, מצפון לנמל ההרודיאני (רישיונות מס' G-99/2017, G-81/2018; נ"צ 190236-353/712677-705). החפירות, במימון קרן הונור פרוסט ואוניברסיטת חיפה, נוהלו על ידי ע' ננטה, בסיוע א' יורמן (הסדנה הימית של מכון ליאון רקנטי ללימודי ים, אוניברסיטת חיפה), ב' דרן (פוטוגרמטריה), ג' ורלי (פוטוגרמטריה ו-CAD), נ' פונזון (צילום), וכן צוללנים רבים, כולל מתנדבים, סטודנטים וחוקרים מישראל ומחו"ל. רשות הגישה לאתר ניתנה על ידי הפארק הלאומי קיסריה.
הספינה הטרופה (איורים 1, 2) התגלתה בשנת 1976. במהלך שנות ה-80 של המאה הכ' היא נחקרה בחלקה על ידי א' רבן ומ' פיצ'רלד (1994Fitzgerald). מחקרים ראשוניים אלה היו אמנם מדויקים ומפורטים אך לא שלמים, ותיעדו רק חלקים אחדים מגוף הספינה. נקבע כי גוף זה שייך לספינה גדולה, שטבעה כנראה בראשית התקופה הרומית האימפריאלית. מטרת החפירה הנוכחית להשיג הבנה מלאה יותר של ספינה טרופה חשובה זו.
עונת החפירות הראשונה נערכה בתנאי ים קשים, וכתוצאה מכך רק אחד משלושת השבועות של העונה הוקדש לעבודה על שרידי הספינה. עונת החפירות השנייה נהנתה מתנאי ים משופרים, ועל כן נחשף חלקית גוף הספינה. החפירה העלתה כי השרידים נפגעו קשה מאז חקירתה הראשונית בשנות ה-80, מכיוון שהיא נותרה חשופה כמעט ברציפות על קרקעית הים. נערכה תכנית חדשה ומדויקת יותר של שרידי הגוף (איורים 3, 4), המשלבת מידע שהושג באמצעות שני שרטוטים ידניים ומודל פוטוגרמטרי (Derenne et al. 2019). במהלך החפירה נאספו דגימות עץ רבות לצורך זיהוי מיני העץ שממנו נבנתה הספינה וניתוח דנדרוכרונולוגי. כמו כן, הוצאו כמה פיסות עץ מהשרידים, במטרה לחפש עליהם סימנים של כלי עבודה וללמוד על עיצוב הספינה.
לאחר סיום החפירה, כוסה גוף הספינה במלואו ב-300 שקיות חול קלות משקל, שנוספו ל-100 שקיות חול כבדות שבהן השתמשו לכיסוי השרידים לאחר חפירתה בשנות ה-80.
Fitzgerald M.A. 1994. The Ship. In J.P. Oleson ed. The Harbours of Caesarea Maritima; Results of the Caesarea Ancient Harbour Excavation Project 1980–85 II: The Finds and the Ship (BAR Int. S. 594). Oxford. Pp. 163–223.