החפירה נערכה צמוד לכביש המוביל לקיבוץ נחשולים, החותך את רכס הכורכר שלאורך החוף, במרחק כקילומטר ממזרח לתל דור, ונחשפו בה שלוש מחצבות, ארבעה קברים חצובים, קיר ואמת מים.

חורבת דרכמון, המופיעה במפות הסקר הבריטי (PEF) בשם ח'ירבת דריהמה (Khirbat Dureihemeh), נסקרה ונחפרה בעבר (סארי תשנ"ז; עולמי סנדר ואורן תשס"ה:53–56; מחאג'נה 2007; Ovadiah 1985), ותועדו בה קברים רבים חצובים בכורכר, גתות, קולומבריום ומתקנים נוספים, שרידי יישוב וכן חרסים מן התקופות הפרסית, הרומית, הביזנטית והעות'מאנית.

 

מחצבות. נחשפו שלוש מחצבות: מזרחית (5 × 10 מ', 4.8 מ' עומק; איור 2), תיכונה (7.0 × 9.5 מ', כ-4 מ' עומק; איור 3) ומערבית (10 × 30 מ', 3 מ' עומק ויותר; איור 4). בקצה הצפוני של המחצבה המזרחית נחשף קיר, שנבנה משתי שורות של אבני גוויל גדולות וביניהן מילוי של אבנים קטנות ועפר והשתמר לגובה נדבך אחד. בתחתית חתך שנחפר סמוך לקיר זוהתה שכבה (כ-0.7 מ' עובי) של כורכר כתוש, כנראה פסולת חציבה שהושלכה בקרקעית המחצבה. על שכבה זו נחשפה שכבה של אדמה בגוון חום כהה (כ-0.4 מ' עובי), ומעליה נבנה הקיר. פסולת החציבה ושכבת האדמה שמעליה מעידות כי הקיר מאוחר למחצבה.

במחצבה התיכונה נחשפו תעלות ניתוק וסימני חציבה המעידים על שימוש בכלי ניתוק בכיוון אנכי (לום?). בחתך במחצבה נראית שכבה תחתונה של כורכר כתוש (0.28 מ' עובי), ומעליה שכבה של אדמה בגוון חום כהה (1.2 מ' עובי). מעל הקצה המערבי של המחצבה נחשפה מדרגה רחבה וגבוהה, ובדפנותיה שני חורים עגולים מפולשים (0.35 ו-0.43 מ' קוטר, 0.48 ו-0.75 מ' עומק בהתאמה), ששימשו אולי לקיבוע קורות עץ במתקן להרמת אבנים שנחצבו בחלקה התחתון של המחצבה עד לפני השטח.

המחצבה המערבית נחפרה רק בחלקה המערבי, והיא דומה למחצבה התיכונה. נחשפו בה סימני חציבה של אבנים מסותתות. בצדה הדרומי של המחצבה תועדו גושי כורכר גדולים, כנראה תקרת מערה שקרסה; אזור זה לא נחפר מסיבות בטיחות.

במחצבות התגלו שברי כלי חרס למן התקופה ההלניסטית ועד התקופה העות'מאנית. הממצא מהתקופה הביזנטית בולט במיוחד, ועל כן ניתן להציע שהמחצבות היו בשימוש בעיקר בתקופה זו.

 

קברים. נחשפו שלושה קברים חצובים בכיוון צפון–דרום ואחד בכיוון מזרח–מערב (איור 5). באחד הקברים הדפנות מתעגלות לכיוון הקרקעית, כנראה כתוצאה מתנועה מעגלית של אזמל או קרדום (גורזלזני תשס"ז:41). בקבר אחר רק שתי הדופנות הקצרות נחצבו בשיפוע בשיטה דומה לקבר לעיל. בשני הקברים הנותרים נחצבו בדפנות מדפים להצבת לוחות כיסוי (איור 6), ובקרקעית הסלע של הקברים נחשף חור עגול או שני חורים, טבעיים או חצובים, כמוהם תועדו גם על פני השטח. חלק מהפרטים שנמצאו בקברים היו במצב השתמרות מתפורר או מופרעים. הקברים נמצאו שדודים, ועד כה, קשה לתארכם. יתכן שבדיקות עתידיות יסייעו בקביעת תיארוכם.

 

אמת מים. נחשפה התעלה של אמת המים לדור, המוכרת ממחקרים קודמים (פלג תשמ"ט; עולמי, סנדר ואורן תשס"ה:62; Ovadia 1985:164). זוהי תעלה חצובה דמוית U (כ-7 מ' אורך חשיפה; איור 7) בכיוון כללי צפון-מערב–דרום-מזרח, שמעליה הונחו לוחות כיסוי שהשתמרו בחלקם באתרם. בתחתית התעלה זוהו שתי שכבות של טיח וביניהן מילוי (כ-0.1 מ' עובי). דגימות מן האמה נשלחו לניתוח הטיח ולבדיקת פחמן 14, ואלה עשויות לסייע בתיארוך ובהבנת הטכנולוגיה.