בחודש אוגוסט 2015 נערכה חפירת הצלה מצפון-מערב לחורבת נכס (הרשאה מס' 7492-A; נ"צ 195184/644613), לקראת הנחת מסילת רכבת. החפירה, מטעם רשות העתיקות ובמימון רכבת ישראל, נוהלה על ידי א' אלעד, בסיוע י' עמרני וא' בכר (מנהלה), ר' מישייב (מדידות וסרטוט), א' גורזלזני (ייעוץ מדעי), י' אגמון (בדיקות מקדימות), א' בלשוב (תכניות) וכן ע' עזב וע' שדמן.
נפתחו שני ריבועי חפירה, המרוחקים 5 מ' זה מזה, בערוץ נחל מצפון-מערב לחורבת נכס ומדרום לחורבת בית ענבה ולנחל ענבה (איור 1). השטח נמצא סמוך לכביש 431 ומדרום-מזרח למחלף ענבה. על פני השטח נחשף קיר שדה ארוך (W10; כ-25 מ' אורך חשיפה; איורים 2, 3), שנבנה בכיוון מזרח–מערב מאבני גוויל שנערמו לאורך הגדה הצפונית של ערוץ הנחל. הקיר נמשך אל מעבר לשטח החפירה. חלקו המרכזי של הקיר בשטח החפירה נהרס בימינו כתוצאה מפריצת מעבר לכלי רכב. בשני ריבועי החפירה נחשף בעומק של 1.2 מ' מתחת לפני השטח מפלס אבנים המשופע במתינות מצפון לדרום (L16 ,L15; איור 4); נראה כי זהו שריד של קיר שדה נוסף, הקדום לקיר 10, שכוסה במשך הזמן באדמת סחף.
בסביבת החפירה נסקרו בעבר מתקנים חקלאיים, מדרגות עיבוד, קירות שדה, כבשני סיד, בורות מים, מערות קבורה חצובות, מחצבות וחציבות (שביט 2013: אתרים 409 ו-480 וסביבתם). בחפירה שנערכה בשנת 2006 מצפון-מערב לשטח החפירה נחשפו כבשן סיד, בור מים, פירים חצובים, חציבות ומערות טבעיות (ראוכברגר 2008). קירות השדה שנחשפו בחפירה מצטרפים לממצאים מחפירות ומסקרים קודמים, שמעידים על פעילות חקלאית ענפה בסביבת חורבות נכס ובית ענבה.