שטח החפירה משתרע על מחשוף סלע המשקיף על כביש 89 (איור 1). נפתחו שני שטחים: שטח A במדרון המזרחי של גבעה, ובו נחשף מבנה מלבני, ושטח B ממערב לפסגת הגבעה, ובו נחשפו שני מבנים עגולים. אף שלא נמצאו שברי כלי חרס אינדיקטיביים, אפשר לתארך את המבנים לאמצע המאה הכ' לסה"נ.
בסקרים ובחפירות שנערכו בעבר בסביבת שטח החפירה נחשפו מתקנים חקלאיים וכן בית קברות מתקופת הברונזה הביניימית המרוחק כ-300 מ' מדרום לחפירה (לרר 2009; טפר 2018; ון דן ברינק 2020).
 
שטח A (איורים 2, 3). נחשף מבנה מלבני גדול (6 × 12 מ'), הכולל שני תאים קטנים בצפון וחצר גדולה בדרום; התא הצפוני ביותר (2 × 3 מ') הוקם בתוך חצר קטנה. המבנה כולו נבנה מאבני גוויל בינוניות וקטנות ושולבו בו סלעים (למשל, W104; איור 4). במבנה נפתחו שני ריבועי חפירה: בפינה הדרומית-מזרחית של החצר (L100) ובתא הדרומי (L101). הקירות נבנו על שכבה דקה של אדמה דחוסה בצבע חום כהה שכיסתה את הסלע או ישירות על הסלע (למשל, L100; איור 5). בחפירה לא התגלו ממצאים מתארכים. נראה כי המבנה שימש מכלאה לבעלי חיים. מידע מתושבים מתרשיחא מלמד כי התאים הקטנים שימשו מכלאות לטליים וגדיים שזה עתה נולדו, ואילו החצר הגדולה שימשה מכלאת לילה לבקר. עוד עולה מתושבים אלה כי המבנה הוא בן פחות ממאה שנה.
 
שטח B (איורים 6, 7). נחשפו שני מבנים עגולים (B2 ,B1; כ-2.5 מ' קוטר), המחוברים במערך קירות, שנבנו מאבני גוויל גדולות ובינוניות. הפתח של מבנה B1 נקבע בדרום-מזרח, ואילו הפתח של B2 נקבע בצפון-מזרח. בתוך שני המבנים נחשפה שכבה של אדמה חומה כהה מהודקת מאוד, נטולת כל ממצא. בחלק הצפוני של מבנה B1, סמוך לקיר הצפוני (202W), נמצאו 11 תרמילי רובה.

טביעות הפיקה בחלק מהתרמילים מתוארכות ומסומנות במספר יצרן. על כמה תרמילים נטבעו האותיות FN 48 (1948; איור 8) ועל אחרים — GB VII ושנת 1944. האותיות FN מייצגות חברת נשק ותחמושת בלגית Fabrique National de Herstal, שסיפקה בין היתר תחמושת לרובה מאוזר גרמני (7.92 מ"מ קליבר). GB VII היא טביעת פיקה המתייחסת למפעל התחמושת גרינווד ובאטלי, שסיפק תחמושת בעיקר עבור רובה אנפילד בריטי 2.76 (7.2 מ"מ). רובי מאוזר ואנפילד היו שניהם בשימוש נרחב של כוחות יהודיים וערביים במלחמת 1948. ברוב התרמילים שנמצאו אין טביעות פיקה, ונראה שכולם בקוטר 303. (7.62 מ"מ) ושייכים לרובה לבל צרפתי, ששימש בעיקר את הכוחות הערביים באותה תקופה.

במהלך מלחמת העצמאות בשנת 1948 התרחשו כמה קרבות בסביבת תרשיחא. אלה כוללים מתקפה שנכשלה לכיבוש תרשיחא, בשעות המוקדמות של ה-9 ביולי, הידועה כמבצע דקל. היבט אחד של ההתקפה אשר נוסך אור על תפקידם של המבנים שנחפרו תועד ביומן של אחד מעדי הראייה:

"פלוגה א' מגדוד 21 שהתה בשטח כינוס ממזרח לצומת אחיהוד משם היא הגיעה ליחיעם. בשעה 04:00 התחילו החיילים לנוע מזרחה לכיוון תרשיחא. במעלה הדרך, כאשר המחלקה הייתה באזור נחות טופוגרפית, נפתחה עליה אש מן הרכסים שמערבית לתרשיחא. באותו הזמן נתקל הטור המשוריין, שיצא במקביל לכוח הרגלי על ציר נהריה – תרשיחא במארב של צבא ההצלה" (אתר צה"ל).

נראה אם כן כי המבנים העגולים בשטח B הם עמדות ירי והקירות המחברים ביניהם הם שרידי תעלות. הפתחים של שני המבנים מלמדים על קשת הירי שלהם: לצפון וצפון-מערב במבנה B1 ולדרום ומערב במבנה B2. על סמך ממצא התרמילים נראה כי נעשה שימוש רק בעמדה B1. העמדות שימשו כנראה את צבא השחרור הערבי, טענה הנתמכת בתחמושת המעורבת ובעדות הראייה שעולה ממנה כי הכוחות הישראלים ספגו ירי מכיוון זה במהלך הניסיון הראשון לכיבוש תרשיחא.