בחודש נובמבר 2020 נערכה חפירה קהילתית בבית המעיין בעין שרונה, מצפון-מזרח להר תבור (הרשאה מס' 8863-A; נ"צ 2448/7355), לקראת שימור. החפירה, מטעם רשות העתיקות, נוהלה על ידי א' שקרון, בסיוע י' יעקובי (מנהלה), ע' אבראהים (צילום ופוטוגרמטריה), ר' בארי (הנחיה) וע' ערמון (הדרכה). תודה לו' אטרש שסייע בכתיבה ובצילום.
המעיין נמצא סמוך לח'ירבת סרונה שזוהתה בעבר כיישוב מרכזי בתקופות הרומית והביזנטית. באונומסטיקון של אוסביוס מוזכר אזור שנקרא Saron, בין הר תבור לאגם טבריה (Wolf 1971: line 890). האזור היה שטח מנהלי עצמאי, שהפך להיות חלק מהטריטוריה של העיירה הלנופוליס המזוהה עם כפר כמא הסמוך, שנחשפו בו כנסיות מהתקופה הביזנטית (Bagatti 2002:231–232; Notley and Safrai 2005: Line 888). למרות החדירה הנוצרית לשרונה ולסביבתה, נראה שהיישוב בשרונה היה בעיקרו יהודי ושזיהויו כהלנופוליס אינו הולם אותו. במאה הי"ג לסה"נ הזכיר הגיאוגרף המוסלמי יאקות אל-חמווי את 'עקבת שרוניה', מעבר בדרך בין טבריה להר תבור (אילן 167:1991). באתר סמוך, א-דיר, נחשפו בעבר שרידים של חדר מרוצף בפסיפס צבעוני ומתקן, אולי גת (גל והנא תשס"ג).
החפירה נערכה בבית מעיין רבוע ובנוי (8.62 × 8.94 מ'; איור 1), ובו בריכה מרכזית (3.18 × 3.18 מ'), התחומה ממזרח, מצפון וממערב בשלושה קירות (14W, 15W, 17W). לאורך הדופן הדרומית של הבריכה ולאורך החלק הדרומי של הדופן המערבית שלה, נבנה מעבר דמוי ר (כ-1 מ' רוחב, כ-1.6 מ' גובה; איור 2), שקורה בלוחות אבן בזלת (16L). חזית המעבר פתוחה אל הבריכה, והיא נתמכת בעמודים מרובעים (0.36 × 0.36 מ'; איור 3). חלקו הדרומי של המעבר נפתח אל חדר פנימי (2.28 × 2.34 מ', 2.6 מ' גובה; איור 4; לא נחפר), שקורה בקמרון חבית וטויח. מעבר זה הוביל מים משתי נקבות בנויות שקורו בלוחות אבן, שתחילתן במעיין וקטע מהן התגלה בחלקו הדרומי-מזרחי של בית המעיין (איור 5). באדמת סחף שהצטברה בבריכה נמצאו חרסים אחדים שזמנם למן התקופה הרומית ועד ימינו (לא ציורו).
גל צ' והנא ב' תשס"ג. א-דיר. חדשות ארכיאולוגיות 31:115.
אילן צ' 1991. בתי כנסת קדומים בארץ ישראל. תל אביב.
Bagatti B. 2002. Ancient Christian Villages of Samaria (SBF Collectio Minor 39). Jerusalem.
Notley R.S. and Safrai Z. 2005. Eusebius, Onomasticon: The Place Names of Divine Scripture, including the Latin Edition of Jerome (Jewish and Christian Perspectives Series IX). Boston.
Wolf C. 1971. The Onomasticon of Eusebius Pamphili: Compared with the version of Jerome and Annotated. Washington, DC.