בחודש נובמבר 2007 נערכה חפירה ממזרח לכביש 90, בצדו המזרחי של כביש הגישה לחוף רסיטל מצומת מגדל (הרשאה מס' 5299-A; נ"צ 248580-600/747753-73; איור 1) לקראת הצבת עמוד חשמל. החפירה, מטעם רשות העתיקות, נוהלה על ידי ד' אבשלום-גורני, בסיוע י' הראל (ניהול שטח), י' יעקובי (מנהלה), א' האג'יאן וט' קורנפלד (מדידות), ע' שטרן (כלי חרס), וס' עד (ציור כלי חרס).
מגדל שוכנת בצדה הצפוני-מערבי של הכנרת, למרגלות מדרונו המזרחי של הר ארבל. בידינו עדויות על מגדל (מגדלא) מהמקורות הנוצריים, שכן על פי המסורת הנוצרית, הייתה מגדל מקום הולדתה של מרים המגדלית (מריה מגדלנה). מקורות נוצריים מלמדים כי במאות הח'–הי' לסה"נ, בעת השלטון המוסלמי בארץ ישראל, ניצבה כנסייה במקום שזוהה כביתה של מריה מגדלנה. בשנים 1106–1108 לסה"נ, בראשית ימי ממלכת ירושלים הצלבנית, נזכר ביתה של מריה מגדלנה בכתביו של האב דניאל (Abbot Daniel), אך הכנסייה אינה נזכרת בתיאורי עולי רגל רבים אחרים במהלך המאה הי"ב לסה"נ, שבהם צוין רק מיקומה הגיאוגרפי של מגדלא. בשנת 1283 סיפר בורכרד מהר ציון (Burchard of Mount Sion) כי ביקר בביתה של מריה מגדלנה. כעבור שנים אחדות, בסוף ימי הממלכה הצלבנית, תיאר הנזיר האיטלקי ריקולדו דה מונטה די קרוצ'ה (Ricoldus of Montecroce;) כי הגיע למגדלא, ופרץ בבכי של שמחה לנוכח הכנסייה היפה שעדיין ניצבה במקום. במהלך התקופות הממלוכית והעות'מאנית נזכר כפר מגדלא רק פעם אחת, בשנת 1626, כשאנשים טענו שראו שם את ביתה של מריה מגדלנה, אף שהאתר היה חרב בתקופה זו (Pringle 1998:28). במאה הי"ט תיארו גרן ואנשי סקר ה-PEF את הכפר הערבי מג'דל ככפר ובו כשלושים בתים וכשמונים תושבים (גרן תשמ"ה:137; Conder and Kitchener 1881:361). הכפר הערבי ששימר את השם הקדום בגרסה 'מג'דל' שכן בתחומה של מגדל הקדומה והתקיים עד למלחמת הקוממיות (לסקירות היסטוריות נוספות, ר' אבשלום-גורני ונג'ר 2013; צינמון 2014).
באתר נערכו בעבר סקר וחפירות אחדות. בסקר שערך באתר באגאטי בשנת 1971 אותרו שרידי כנסייה ונתגלתה אבן שעליה חרותה השנה 1389 (Pringle 1998:28). בחפירות שנערכו באתר מאז ראשית שנות השבעים למאה הכ' נחשפו חלקים מן היישוב הקדום והוברר גודל היישוב לאורך התקופות. ממצאי החפירות מלמדים כי ראשיתו של היישוב בתקופה ההלניסטית (המאה הד' לפסה"נ), והוא המשיך להתקיים ברציפות עד לתקופה האסלאמית הקדומה (אבשלום-גורני 2009; אבשלום-גורני ונג'ר 2013; צינמון 2014). בחפירה שנערכה סמוך לחפירה הנוכחית מדרום-מזרח נחשפו שרידים מעטים מן התקופה הצלבנית המעידים על ייצור סוכר וכן כלי חרס מהתקופה הממלוכית (אבו-עוקסה 2005).
נפתח ריבוע חפירה אחד (5 × 5 מ'; איור 2), ונחשפו שלוש שכבות: מן התקופות הממלוכית (3) והעות'מאנית (2) ושכבת פני שטח (1). בשל השטח המצומצם, לא העמיקה החפירה עד הקרקע הבתולה.
שכבה 3. בפינה הצפונית-מזרחית של הריבוע נחשף בדל קיר שנבנה מאבנים מהוקצעות. לצד הקיר מדרום נמצאה שכבת אדמה חומה עם מעט שברי כלי חרס (L9) ובהם כלים לא מזוגגים, כלי סוכר, כלי בישול וקערות מזוגגות. לכלים הלא מזוגגים טין אדום מפולם וצרוף היטב האופייני לכלים מפרק זמן זה בצפון הארץ, ובהם שפת קדרה מעובה, נוטה חוצה (איור 1:4; Avissar and Stern 2005:84, Fig. 36:4, Type II.1.2.3). כלי הסוכר עשויים אף הם מטין אדמדם זה, ומהם נמצאו קערות גיבוש, שחתכן חרוטי ושפתן מעובה ופשוטה (איור 2:4, 3; Avissar and Stern 2005:86, Fig. 37:5, 6, Type II.1.3.2), בהן התגבשו כיכרות הסוכר הגבישי; קנקניות מולסה נטולות ידית, שפתן נטויה חוצה, שבהן התנקזה המולסה (איור 4:4; Avissar and Stern 2005:104, Fig. 43:8, Type II.3.1.6). כן נמצאו קנקן שצווארו גבוה ושפתו מקופלת חוצה ורכס בולט על הצוואר (איור 5:4; Avissar and Stern 2005:102, Fig. 42:9, 10, Type II.3.1.4) ושפה של פך מזווה צוואר (איור 6:4; Stern 2014: Fig. 4:2). כלי הבישול עשויים מטין אדמדם, צהבהב ובהם כלי בישול פתוח שחלקו הפנימי בזיגוג שקוף (איור 7:4; Avissar and Stern 2005:97, Fig. 41:4, 5, Type II.2.3.3) וסיר בישול סגור, עשוי באובניים מטיפוס האופייני לצפון ארץ ישראל (איור 8:4; Stern 2014: Fig. 6:12). מבין הקערות המזוגגות נמצאו קערות המעוטרות בזיגוג מונוכרומי ירוק (איור 4: 9–11;Avissar and Stern 2005:12, Fig. 4:1, 2, Type I.1.4.1), וקערה המזוגגת בצהוב עם התזות בצבע ירוק (איור 12:4; Stern 2014: Fig. 9:2). כן נמצאו קערות רבות מזוגגות בירוק ובצהוב ומעוטרות בחריתה גסה (איור 4: 13–15; Yellow and Green Gouged Ware; Avissar and Stern 2005:16, Fig. 6:5–7, Type I.1.5.2). שבר גוף קטן מאוד של קערה מזווה שבה רכס מנוקב על הדופן החיצונית של הכלי וזיגוג ירוק ועיטור חרות על צדה הפנימי (איור 16:4), נדירה יחסית במכלולים בצפון-מזרח הארץ. קערה זו מיובאת מצפון איטליה והיא מתוארכת שם למאות הי"ד–הט"ו (Avissar and Stern 2005:72–73, Fig. 31:1–3, Type I.9.4). מעניין לציין כי בחפירה קודמת במגדל נמצאו שברים של קערות יבוא איטלקיות מטיפוס פוליכרומי (Graffita Arcaica) המתוארכות לפרק זמן זה (אבו עוקסה 2005: איור 8).
מכלול כלי החרס משכבה 3,למעט כלי הייבוא מאיטליה, אופייני לתקופה הממלוכית ולראשית התקופה העות'מאנית (המאות הי"ד–הט"ז) בצפון ארץ ישראל. מכלולים דומים נמצאו בזוק אל-פוקאני (הרטל 2008א), בח' סמריה (שטרן תשנ"ט [א]) ובח' דנעילה (Stern 2014).
שכבה 2. לשכבה זו אפשר לייחס שרידים של פינת מבנה (W5 ,W4) וקיר (W7). לקירות אלו נקשרות שלוש רצפות, זו מעל זו: שתי רצפות עפר מהודק מעורב בגיר כתוש (L2; איור 2: חתך 1–1) וריצוף בזלת (L3; איור 3). על סמך ממצא כלי החרס, מתוארכת שכבה זו לתקופה העות'מאנית (המאה הי"ט לסה"נ). בין הכלים נמצאו קערות מזוגגות שיובאו מתחומי האימפריה העות'מאנית והיו נפוצות מאוד: קערה מטיפוס כלי צ'נקלה (Çanakkale Ware) מתורכיה, שלה שפת מדף, זיגוג צהוב ברקע וצביעה במנגנז (איור 1:5; Vroom 2005:180–183) וקערה שלה שפת קרדום המעוטרת בפסי חיפוי עם זיגוג צהוב, מטיפוס 'Didymoteichon Ware', שיובאה מתרקיה שבצפון יוון (איור 2:5; Vroom 2005:186–187). כן נמצא קנקן מטיפוס ראשיא אל-פוחאר, שמקורו בבית יוצר בכפר בשם זה למרגלות הר חרמון, שם ייצרו כלי חרס שנודעו באיכותם הגבוהה ושווקו לכל צפון הארץ (איור 3:5; זבולון תשל"ח).
שכבה 1. במהלך סלילת כביש הגישה מצומת מגדל שבכביש 90 לחוף רסיטל, נפגעו מבנים של הכפר העות'מאני ושרידים קדומים יותר. השטח כוסה באדמה ובה אבני שדה גדולות ובינוניות וכן אבנים מהוקצעות, כמות גדולה של שברי כלי חרס מן התקופה הרומית ופסולת מודרנית (L1). מקורו של כיסוי אדמה זה אינו ברור; ייתכן שהוצא משטח אחר באתר במהלך העבודות לסלילת הכביש.
נחשפו שרידי הכפר מג'דל מן התקופות הממלוכית והעות'מאנית, הנזכר במקורות כתובים. ממצאי החפירה, בעיקר שרידים אדריכליים וכלי חרס שזמנם התקופות הממלוכית והעות'מאנית, מסייעים בהבנת מיקומו של הכפר.
מכלול כלי החרס מן התקופה הממלוכית, ובו כלים ששימשו בתעשיית הסוכר וכלי יבוא מאיטליה לצד כלים מקומיים, מוסיף מידע חשוב על אודות הכפר בתקופה זו ופותח צוהר על כלכלת תושביו. הכלים מצפון איטליה וכלים דומים מחפירה קודמת באתר הם ממצא יוצא דופן באתרים כפריים במזרח ארץ ישראל, והם עדות לביקור עולי רגל נוצריים שהגיעו מאירופה דרך נמל עכו לכפר מגדלא. אף שאין בכתובים אזכור של הכפר כאתר עלייה לרגל בתקופה הממלוכית, אפשר להציע כי המשיך לשמש מוקד עלייה לרגל לצליינים נוצרים בפרק הזמן שבין המאות הי"ג–הט"ז לסה"נ. כן נראה, מעדות הכלים ששימשו בתעשיית הסוכר, כי חלק מפרנסת הכפר התבססה על גידול קנה סוכר וייצור סוכר. במקורות ההיסטוריים יש עדות לייצור סוכר בתקופה הצלבנית באזור הכנרת (פלד תשס"ט:192–203), ובעבר אף התגלו במקום כלי חרס המשמשים לייצור סוכר בתקופה הצלבנית (המאה הי"ב לסה"נ; אבו-עוקסה 2005: איור 18:3–20). אף שלא נמצאו כלים האופייניים למאה הי"ג, סביר להניח שייצור הסוכר במקום נמשך במהלך מאה זו. ממצאים ארכיאולוגיים ההולכים ונחשפים באגן הכנרת מראים כי באזור היה מרכז משגשג של תעשיית הסוכר בתקופות הצלבנית והממלוכית הודות לשפע המים והתנאים האקלימיים שהתאימו לגידול קנה הסוכר (שטרן תשנ"ט [ב]:83–88; הרטל 2008ב; זינגבוים והרטל 2011; צינמון 2012: איור 10:4–12). תופעה דומה של המשכיות בייצור הסוכר שהחלה בתקופה הצלבנית ונמשכה בתקופה הממלוכית תועדה גם בגליל המערבי, בחורבת מנות תחתית (Stern 2001:277–308) ובאום אל-פרג' (דמתי תשע"א). אף שמתקנים האופייניים להפקת הסוכר – מבנה מסכרה, אבני רחיים, מכבש, תנורים ואגני מים – לא נמצאו בחפירה זו או באתר, נראה כי כלי החרס מעידים על ייצור סוכר גבישי במגדל. ייתכן כי המסכרה הייתה בפתחו של ואדי חמאם, סמוך למקור המים ולשדות קנה הסוכר שבעמק.
גרן ו' תשמ"ה. תיאור גיאוגראפי, היסטורי וארכיאולוגי של ארץ-ישראל 6: הגליל (א) (תרגום ח' בן עמרם). ירושלים.
דמתי ע' תשע"א. אתר תעשיית סוכר מהתקופה הפאטימית ועד לתקופה העות׳מאנית בתל אום אל-פרג׳ בגליל המערבי. עתיקות 139:65–159.
זבולון ע' תשל"ח. כלי החרס של ראשייה אל-פוחאר. בתוך: ש' אפלבאום, ש' דר, י' פלג וי' רות, עורכים. החרמון ומרגלותיו: קובץ מחקרים ומאמרים. תל אביב. עמ' 190–197.
פלד ע' תשס"ט. סוכר בממלכת ירושלים: טכנולוגיה צלבנית בין מזרח למערב. ירושלים.
שטרן ע' תשנ"ט (א). כלי חרס מהמאות הי"ג–הט"ו מגבעת יסף (תל א-ראס). עתיקות 125:37–136.
שטרן ע' תשנ"ט (ב). תעשיית הסוכר בארץ ישראל בתקופות הצלבנית, האיובית והממלוכית לאור הממצא הארכיאולוגי. עבודת מוסמך, האוניברסיטה העברית. ירושלים.
Avissar M. and Stern E.J. 2005. Pottery of the Crusader, Ayyubid, and Mamluk Periods in Israel (IAA Reports 26). Jerusalem.
Conder C.R. and Kitchener H.H. 1881. The Survey of Western Palestine I: Galilee. London.
Pringle D. 1998. The Churches of the Crusader Kingdom of Jerusalem: A Corpus II: L–Z (excluding Tyre). Cambridge.
Stern E.J. 2001. The Excavations at Lower Ḥorbat Manot: A Medieval Sugar Production Site. ‘Atiqot 42:277–308.
Stern E.J. 2014. The Crusader, Mamluk and Early Ottoman-Period Pottery from Khirbat Din‘ila: Typology, Chronology, Production and Consumption Trends. ‘Atiqot 78:71–104.
Vroom J. 2005. Byzantine to Modern Pottery in the Aegean (7th to 20th Century): An Introduction and Field Guide. Utrecht.